Leksikon

Variabel

-len, -ler -lerne

Variabler bruger man i programmering. En variabel er et sted at gemme noget information. Man kan gemme en sætning, et tal eller en helt tredje ting. Når en variabel får ny information, så glemmer den det gamle information. Det er derfor, det hedder en variabel. Den kan variere. Det betyder at ændre sig. En variabel, som ikke kan få ny information kaldes en konstant.

En variabel skal også have et navn. Det er en god ide at give sin variabel et navn, som giver mening. Så kan man nemlig kigge på sin variabel og vide hvad for noget information, som den gemmer på.

I mange programmeringssprog skal man skrive, hvad for en type ens variabel er. Der er mange forskellige typer af variabler for eksempel string, integer eller float. I nogle programmeringssprog skal man ikke skrive hvilken type variabel man bruger. For eksempel i MakeCode og i Python. Programmet finder selv ud af, hvilken type variabel, du bruger.

I MakeCode kan man kalde sin variabel lige, hvad man har lyst til, men i de fleste andre programmeringssprog kan man ikke. Man kan som regel ikke bruge de danske bogstaver æ, ø og å og man kan aldrig bruge mellemrum. I stedet for mellemrum kan man bruge _ som i spil_score.

 

Emne:
Programmering
Eksempler
  • Min variabel gemmer et tal, der siger, hvor gammel jeg er.
  • Før havde min variabel værdien 2, og nu har den værdien 17.
  • Jeg har kaldt min variabel for navn, fordi den gemmer navnet på den, som bruger programmet.
  • Variblen spil_score gemmer den score, som spillerne har fået i mit spil.

 

Se her hvordan man kan lave variabler i forskellige programmeringssprog:

MakeCode

Gå ind under Variabler. Tryk på Opret en variabel... og giv din variabel et navn. Nu kan du bruge blokkene sæt eller ændr. Med sæt kan du give variablen en ny værdi. Så glemmer variablen den gamle værdi. Med ændr kan du ændre den værdi variablen har. For eksempel kan du ændre med 2. Så gemmer variablen værdien af den gamle værdi + 2.

I eksemplet bliver der gemt et navn i en variabel, der hedder navn. Der bliver også gemt en alder i en variabel, der hedder alder. I for-altid-loopet bliver variablen alder ændret med 1 hver gang loopet starter forfra. Prøv at trykke på play-knappen for at se, hvad der sker.

Arduino

I Arduino skal man skrive hvilken type variabel, man bruger. Man starter med typen først for eksempel int eller float og så skriver man navnet og til sidst værdien, ligesom i eksemplet:

int alder = 12;
float spil_score = 153.8;
String navn = "Yasmin";
Python

I Python skal man ikke skrive hvilken type variabel, som man bruger. Det finder Python selv ud af. Derfor er det lidt nemmere i Python:

alder = 12
spil_score = 153.8
navn = "Yasmin"

 

 

 

Om teknologiundervisning

En frivillig forening der tilbyder teknologiske fritidsaktiviteter

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed di am nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et ju sto duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea

om-teknologiskolen

Kontakt

Har du brug for at vide mere om vores projekter?

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit

text-image-kontakt