Hardware

Knapper og diagrammer

4. - 6. klasse
Let
Lær om knapper og at tegne diagrammer sammen med Elton.
Materialeliste
Det skal du bruge:

Knapper

Når du tænder og slukker for lyset derhjemme bruger du en kontakt. Kan du huske kredsløbet vi byggede I hæfte 2? Vi kan tilføje en Knap I kredsløbet, så vi kan tænde og slukke for dioden.

knap_trryk

Når du trykker på knappen, løber strømmen gennem knappen og dioden lyser.

Når du ikke trykker på knappen, kan der ikke løbe en Strøm gennem knappen og dioden vil ikke lyse.

Opgave 1

Byg et kredsløb, hvor en lysdiode begynder at lyse, når du trykker på en knap. Start med at byg kredsløbet fra hæfte 2. Prøv selv at sætte en knap ind I kredsløbet.

Hvis du har brug for hjælp kan du kigge på billedet.

forsog_diode_with_one_leg_button_bb

Diagram

Når du vil vise andre dit Kredsløb , kan du gøre det med et diagram. Et diagram er en måde, man kan tegne et Kredsløb på. I et diagram bruger man symboler i stedet for en tegning af komponenten. Man sætter symboler sammen med streger for at vise en forbindelse.

LED_diode_diagram

Til højre er kredsløbet fra side 1 lavet om til et diagram uden symboler. Man kan se at komponenterne hænger sammen med en streg. Stregen svarer til en forbindelse på breadboardet.

Diagram_til_diagram_afsnit (2)

Til højre er billederne blevet udskiftet med symboler. Det er det samme Kredsløb som før.

Oversigt over symboler

Her kan du se en oversigt over de komponenter vi har arbejdet med og hvordan deres symbol ser ud.

symboler
Opgave 1

Du skal bygge et kresløb ud fra diagrammet.

På diagrammet er der 1 knap, 1 modstand, 1 lysdiode og 1 batteri. Hvis du har bygget kredsløbet rigtigt, vil lysdioden lyse, når du trykker på knappen.

LED_diode_diagram
Opgave 2

Du skal bygge et kresløb ud fra diagrammet

På diagrammet er der 1 batteri, 2 knapper, 1 modstand og 1 lysdiode. Start med at find ud af hvilke komponenter, der er hvilke symboler. Hvis du har bygget det rigtigt, skal lysdioden tænde, når du holder begge knapper nede.

HINT: Kig på oversigt over symboler.

forsog_diagram_2
Indlæser…

Om teknologiundervisning

En frivillig forening der tilbyder teknologiske fritidsaktiviteter

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed di am nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et ju sto duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea

om-teknologiskolen

Har du brug for at vide mere om vores projekter?

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit

text-image-kontakt