Programmer din egen vinkelmåler

Byg og programmer din egen vinkelmåler.

For at bygge vinkelmåleren, skal du bruge et potentiometer. Et potentiometer ser sådan her ud:

Et potentiometer er en modstand, der ikke har én bestemt værdi. Modstanden kan ændres ved at skrue på drejeknappen. Potentiometeret giver en værdi mellem 0 og 1023.

Herunder ses til venstre et almindeligt drejepotentiometer, midterst et potentiometer der er åbent og til højre en skematisk tegning af hvordan det virker.

Som det kan ses af funktionstegningen herover forbindes ben 1 og 2 af et ledende materiale med en modstand. Det betyder, at på et potentiomenter med en modstand på f.eks. 10 kΩ, vil der være en fast modstand mellem ben 1 og ben 3 på 10 kΩ. Den variable del af komponenten måles mellem ben 1 og 2 eller ben 2 og 3 da glideren, hvis position kan justeres ved at dreje på pinden i midten, slutter f.eks. et kredsløb fra ben 1, igennem det ledende materiale til gliderens position og ud gennem ben 2.

Step 1

Start med at byg kredsløbet på billedet.

Step 2

Nu skal du til at programmere din vinkelmåler. Du  kan vælge at lave resten af opgaven på niveau let eller niveau svær. I den lette opgave bruger du transformer-blokken til at transformere de analoge værdier til grader. I den svære opgave skal du lære matematikken bag transformer-blokken og selv kode det. Vælg nedenfor.

Du skal gå ind på www.makecode.dk og lave et nyt projekt.

Lav koden der er på billedet.

Nu har du programmeret din egen vinkelmåler.

Du skal gå ind på www.makecode.dk og lave et nyt projekt.

Start med at lav koden nedenfor og se hvilke værdier du kan læse fra potentiometeret.

Potentiometeret giver os en talværdi, der ligger mellem 0 og 1023. Det er ikke et tal vi kan forstå. Vi må derfor omregne tallet fra potentiometeret til et tal i grader. Det potentiometer du har, det kan måle fra 0^{\circ} til 300^{\circ}. Det vil sige, at vi skal omregne en værdi der ligger mellem 0 og 1023 til en værdi der ligger mellem 0^{\circ} og 300^{\circ}.

For at kunne gøre det, skal vi kende 4 forskellige tal:

\bullet Den laveste værdi potentiometeret kan læse, kaldet fra lav.

\bullet Den højeste værdi potentiometeret kan læse, kaldet fra høj.

\bullet Det laveste antal grader potentiometeret kan måle, kaldet til lav.

\bullet Den højeste antal grader potentiometeret kan måle, kaldet til høj.

Når du kender de 4 tal, kan du skrive dem ind i din kode i MakeCode:

For at omregne den talværdien fra potentiometeret til grader, skal du bruge denne formel:

potentiometer_{grader}=\frac{potentiometer_{analog}-fra\,lav}{fra\,høj-fra\,lav} \cdot (til\,høj-til\,lav)+til\,lav

Du skal nu skrive formlen ind i din kode i MakeCode

Du har nu programmeret din egen vinkelmåler.

Hvis det ikke virker, så dobbelttjek om du har skrevet formlen rigtigt ind. Der skal bruges mange blokke.

Brug din nye vinkelmåler til at måle forskellige vinkler i klasseværelset.

• Hvad er vinklen mellem dit stoleben og gulvet?
  • Hvad er vinklen i din sidekammerats albue?

Kan du finde en vinkel i klasselokalet der er mindre end 90°?

Kan du finde en vinkel i klasselokalet der er større end 90°?

Opgaver

Se flere opgaver