Introduktion til micro:bit

Lær at programmere micro:bit i MakeCode.

Hvad er en micro: Bit ?

En micro: Bit er det, man kalder for en Mikrokontroller . Mikro betyder at den er lille. Kontroller betyder, at den kan styre noget. Du kan fortælle en Mikrokontroller , hvordan den skal styre noget. Det kan du gøre igennem et program . Et program kan ses som en opskrift, som mikrokontrolleren skal følge. Når du laver et program , kalder man det at programmere.

Programmering af micro: Bit

Du kan lave programmer til en micro: Bit på mange forskellige måder. Oftest bruger man en computer til at lave programmet. Vi bruger et program på computeren, der hedder MakeCode . Når man har lavet et program , skal man hente det ned på den micro: Bit man bruger. Det gør man ved at sætte et kabel mellem sin computer og sin micro: Bit .

I MakeCode trykker man på , og så kan man enten parre sin micro: Bit med computeren eller downloade programmet og flytte det til sin micro: Bit gennem stifinderen.

MakeCode

I MakeCode programmerer man med blokke. Det bliver også kaldt for Blokprogrammering . Når man programmerer med blokke, sætter man forskellige blokke sammen - lidt ligesom Lego. Når micro: Bit skal læse koden, starter den med den øverste blok og læser nedad. Nedenfor er der en beskrivelse af nogle af blokkene.

Skærmbillede 2020-10-30 134752

A) Lav et program der får LED-skærmen til at vise tallet 0

Du skal bruge blokken:

B) Lav et program, der får LED-skærmen til at vise et ikon

Du skal bruge blokken:

C) Lav et program, der får LED-skærmen til kun at lyse i hjørnerne

A) Lav et program, der skifter mellem at vise 0 og 1 på LED-skærmen

Du skal bruge samme blok som fra opgave 1A

B) Lav et program, der skifter mellem 3 forskellige ikoner

Du skal bruge samme blok som fra opgave 1B

C) Lav et program, der skifter mellem at lyse med forskellige hjørner af LED-skærmen

Du skal bruge samme blok som fra opgave 1C