Microbit kasse

Forløb om Reaktionstid

60 min
7. - 9. klasse
Middel
I dette forløb skal du lave et program, der tester din reaktionstid. For at gøre det, skal du lave et program i MakeCode. Læringsmål: Du kommer til at lære om: Milli og mikro sekunder, tilfældighed, din reaktionstid, omregne tid med kodeblokke, Micro:bit og kodning med forskellige kodeblokke som "pause", "tilfældighed", "variabler" og meget andet. Spillet fungerer sådan, at når micro:bit’en viser et kryds, skal du trykke på en knap og på den måde kan du enten finde din egen reaktionstid eller du kan dyste imod dine venner. Inden du kan lave opgaverne, bør du følge en step by step guide.
Materialeliste
Det skal du bruge:
I dette forløb skal du først lave en step by step guide

Er du på noget tidspunkt i tvivl om, hvor du kan finde de forskellige kodeblokke i makecode, så tjek dokumentet for at finde funktioner:

Hjælp til at finde kodeblokke i MakeCode

 

Step by step guide 1

Step 1

Forbind din micro:bit til din computer med USB-kablet

Step 2

Gå ind på https://makecode.microbit.org/

Tryk "nyt projekt" og kald dit projekt "Reaktionstid"

Step 3

Slet kodeblokken "for altid", så du kun har "når programmet starter". Det gøres ved at trække den ud til venstre.

Step 4

Indsæt "Vis ikon" og vælg dit eget ikon som vist på billedet

Step 5

Overfør programmet til din micro:bit ved at trykke på knappen med de 3 prikker:

Tryk derefter "par enhed" 2 gange.

Nu vil din micro:bit blive vist, som på følgende billede. Du skal nu connecte din micro:bit. det gøres ved at trykke på BBC micro:bit og trykke connect. 

Step 6

Tryk på den micro:bit der skal connectes og tryk derefter "connect".


Step 7
Hent nu din kode ved at trykke "Hent"

Step 8

Nu bør dit program vise dit ikon på din micro:bit. Hvis den ikke gør eller du ikke kunne connecte din micro:bit, så spørg en sidemakker og ellers din lærer om hjælp

Nu har du sat din micro:bit op, følg den næste guide for at lave dit reaktionstidspil

Step by step guide 2

Introduktion

I denne guide skal du læse "læs" stykkerne og selv lave det der står under "step"
Du skal i denne step by step guide lave dit eget spil. Spillet handler om at være den første til at trykke på "A" eller "B". Det skal man gøre når ikonnet som er et kryds bliver vist. Så f.eks. har Anne knap "A" og Peter har knap "B". Når krydset bliver vist trykker de begge så hurtigt de kan. Anne kom i dette tilfælde først og får vist hendes tal på skærmen. Man tæller selv sine point.

 

LÆS:

Pause funktion med millisekunder og microsekunder

I dette forløb skal du bruge en funktion, der laver en pause og en ventetid. Tiden i pausefunktionen er ikke angivet i sekunder, men i millisekunder(ms), som vist på billedet.

Når der f.eks. står, at det er en pause på 1000 millisekunder(ms), så betyder det, at der er en pause på 1 sekund. 2000 millisekunder(ms) ville så være 2 sekunder osv. Du skal altså gange den tid du vil holde pause i sekunder med 1000, for at få tiden i millisekunder.

 

 


STEP 1:
Vi skal lave en kode, der ved start, laver en pause, der tilfældigt tager mellem 1-10 sekunder og derefter viser dit ikon.

 

 

 

LÆS:

Tilfældig værdi

Da vi skal lave et spil, hvor vi skal se hvem, der har den bedste reaktionstid, så skal det være tilfældigt hvornår krydset vises, så man ikke kan forudse, hvornår man skal trykke på knappen.

Derfor bruger vi en funktion fra MakeCode, der tager en tilfældig værdi i millisekunder fra 0-10000. Det svarer til en tilfældig tid på 0-10 sekunder.

Her kan du læse mere om tilfældighed

 

 

STEP 2:
Når der trykkes på knap “A”, så skal LED’erne vise et 1-tal, når der trykkes på knap “B”, så skal LED’erne vise et 2-tal.

 

Step 3
Sæt en “vent” funktion ind efter 1-tallet eller 2-tallet er blevet vist med LED’erne.
ventetiden skal være på 3 sekunder:

 

 

LÆS:

Vent funktionen

Denne gang skal du bruge "vent" og ikke "pause"

Det dog ikke længere målt i millisekunder, men i mikrosekunder. Her vil 1 millisekund svare til 1000 mikrosekunder og 1 sekund ville derfor svare til 1.000.000 mikrosekunder, altså én million mikrosekunder.

Funktionerne bruges for at have kontrol over, hvor lange pauser man holder i sit program. F.eks. hvis man vil have noget til at tage et bestemt stykke tid, såsom at få en lysdiode til at lyse i 3 sekunder.

 

 

STEP 4:
Hvorfor skal der bruges vent og ikke pause?

Det er nu din opgave at teste hvorfor der skal bruges vent og ikke pause.
Undersøg dette ved at bruge pause i stedet for vent og se hvad forskellen er, når du bruger programmet.

 

STEP 5:

Du har nu lavet et program, hvor du kan dyste imod en af dine venner i hvem, der har den hurtigste reaktionstid.
Find en ven og spil imod bedst af 5, så du kan finde ud af hvem der har den bedste reaktionstid.

 

STEP 6 Ekstraopgave:
Er du en af de hurtige i klassen kan du også lave denne opgave
Brug en sensor på micro:bit’en til at genstarte programmet i stedet for, at du selv skal genstarte programmet hver gang.

Nu skal du programmere dit eget program til at måle din reaktionstid

Der er 2 forskellige niveauer. Start med opgave 1 og derefter lav opgave 2

Opgaver

a)Lav en kode, så når man trykker på “A”-knappen, kommer en tilfældig pause mellem 1-10 sekunder, som vist på billedet. 

Få derefter programmet til at vise et kryds med LED’erne, når pausen er udført

b)Lav en variabel “start”, der starter køretid, når pausen er er slut, som vist på billedet.
Læs dette leksikon om variabler, for at finde ud af hvad det betyder: Variabler

Hvad gør køretid(ms)? 

c) Du skal bruge knap “A” til at genstarte vores timer og vise hvornår man skal trykke. Nu skal du når du trykker på knap “B”, finde ud af hvor lang tid det tager for dig at trykke på knappen.

Det gøres ved at trække køretiden fra start og gemme det i variablen “reaktionstid”, som vist på billedet.

d) Nu skal du  bruge “vis nummer” funktionen til at vise din reaktionstid.  

e) Din reaktionstid bliver vist i millisekunder (ms), hvordan kan vi vise det i sekunder?  

f) Lav din egen udvidelse til programmet og få en klassekammerat til at læse koden og gætte hvad programmet gør.

 

a)Nu skal du stort set genbruge koden fra step by step guiden eller fra opgave 2 og så lave det med hardware. Tag din micro:bit og put den i firefly’en og sæt den ned i et breadboard. 

b)Sæt derefter en knap til pin 0, som vist på billedet. 

c)Gør det samme for pin 1, med en anden knap et andet sted på breadboardet.

d)Genbrug koden fra opgave 1 eller opgave 2 og i stedet for når man trykker på knap “A” og/eller “B”, så brug p0 og p1, som vist på billedet.

Opgaver

Se flere opgaver

Om teknologiundervisning

En frivillig forening der tilbyder teknologiske fritidsaktiviteter

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed di am nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et ju sto duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea

om-teknologiskolen

Kontakt

Har du brug for at vide mere om vores projekter?

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit

text-image-kontakt